Commerciële begeleiding

We moeten meer klantgericht werken, want dat levert omzet om. Het is vast wel eens geroepen bij jou op de werkvloer. Wat betekent klantgericht dan? En is dat echt de sleutel tot commercieel succes? Het verkoopvak is het leukste dat er is. Een deal rondkrijgen, geeft een enorme kick. Toch is het een complex vak. Saleseffectiviteit hangt af van meerdere factoren. Benut jij ze allemaal optimaal?


Klantgericht

Klantgericht werken betekent dat je de klant centraal stelt. Dat je anticipeert op de wens en hiernaar handelt. Klant moet je breed zien, dat kan zowel een externe klant als een interne klant, oftewel collega zijn. Bij klantgerichtheid heb je dus oog voor de relatie. Je hebt een dienstverlenende instelling en kunt je verplaatsen in de klant. Problemen los je geruisloos op. Je bent sterk in luisteren en overtuigen. Klantgericht zijn doe je samen. Dat kun je, kort gezegd, niet alleen. Commerciële medewerkers zijn gewend om de klant centraal te stellen. Dat leer je immers bij les 1 verkooptechniek. Desondanks kunnen de verkoopresultaten tegenvallen. Of je hebt het idee dat de potentie van je team niet benut wordt.


Hoe benut ik alle kansen

Verkopen is meer dan het aanleren van een kunstje. Om al je commerciële kansen te benutten is eerst inzicht nodig. Daarbij ga ik je helpen met coaching. We maken een gedegen analyse. Hoe is het salesteam samengesteld? Wat voor type mensen zijn er werkzaam? Een millennium heeft tenslotte een andere drijfveer dan een vijftiger. Hoe opereert iedereen? Is het team gericht op het individu of is er sprake van teamwork? Welke sfeer heerst er? Daarnaast is kennis essentieel. Hoe goed ken je eigenlijk je klant, zijn business en de markt? En nog belangrijker wat is de behoefte van de klant. Voldoe je aan zijn verwachting? Tot slot maken we inzichtelijk hoe een regulier salestraject verloopt. Welke stappen neem je? Uit deze analyse komen sterktes en zwaktes.


Werkwijze

Na de analyse werpen we een blik op de toekomst. Wat wil je bereiken? De uitkomst van de analyse te samen met je doelstellingen is het vertrekpunt om verbeterslagen te maken. Deze formuleren we in een plan van aanpak. De juiste tools, kennis, materialen zijn de basis. Maar motivatie en tevredenheid zijn eveneens van invloed. Daarom zorgt een combinatie van groepstraining en individuele coaching voor het hoogste rendement. Onderwerpen die aan bod komen zijn onder meer: communicatie, gespreksvaardigheden en onderhandelingstechnieken. De soft skills worden hierin meegenomen. Coaching on the job prefereert boven rollenspelen: alleen dan zie je wat er gebeurt en is adequate bijsturing mogelijkheid. Wil je meer commerciële daadkracht, neem dan contact op.

Wij willen meer commerciële daadkracht